مدیریت و درمان استرس

ترس از مرگ از نظر روانشناسی

ترس از مرگ از نظر روانشناسی

مرگ بخشی از زندگی همه ی ما انسان هاست که بالاخره دیر یا زود آن را تجربه خواهیم کرد. اما ابهامی که درمورد زندگی پس از مرگ در ما وجود دارد باعث به وجود آمدن ترسی در دل ما شده که ما آن را ترس از مرگ می خوانیم.

ترس از مرگ از نظر روانشناسی یک ترس غیر عادی از مردن یا مرگ است که عملکرد سالم فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. بسیاری از افراد در رویارویی با مرگ یک نفر، در خلال مراسم تدفین، مراسم خاک سپاری شخصی که دوستش داشته اند، سطوحی از اضطراب و ناراحتی را تجربه می کنند.  معمولا این ناراحتی و پریشانی علت ترس از مرگ نیست.

تماس با سنا مشاور

ترس از مرگ واقعی زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلا احساس پریشانی و لکنت زبان در مراسم خاکسپاری که بسیار رایج است.، چون شما نمی دانید که به یک فرد عزادار چه چیزی را باید بگویید. از طرف دیگر امتناع از ترک آپارتمان یا خانه برای خرید مایحتاج زندگی، می تواند به علت یک وضعیت روانی باشد. به این علت که شما می ترسید چیزی باعث مرگ شما شود.

شستشوی منظم دست و صورت برای پیشگیری از انتشار میکروب ها یا مدام مسواک زدن دندان ها برای پیشگیری از بیماری لثه و کرم خوردگی، واکنش طبیعی به نگرانی های واقعی زندگی هستند.

اندکی ترس از مرگ از نظر روانشناسی مفید است، چرا که به شما انگیزه می بخشد. مثلا به طور مرتب ورزش می کنید تا سلامتی شما حفظ شود یا یک رژیم متعادل را برای حفظ سلامتی دنبال می کنید.

در حالت کلی، ترس از دست دادن زندگی مفید است. مگر این که این ترس بر سبک زندگی شما تاثیر گذاشته و واکنشتان با چیزی که شما را تهدید می نماید نامتناسب باشد.

بنابر این هرگونه ترس غیر منطقی درمورد یک چیز که باعث برانگیخته شدن سطحی از ترس در شما شود ماهیت روانشناختی دارد.

مثلا، اگر شما بعد از پیدا کردن یک عنکبوت در خانه ی خود، خانه را ترک کرده یا از رفتن به پارک ها و جنگل ها اجتناب کنید. این ترس از عنکبوت، ترس از مرگ نیست.

ترس از مرگ می تواند به دلیل نگرانی های زیر باشد که هر فرد درمورد مرگ خود احساس می کند:

  • ترس از سلامتی بازماندگان در آینده
  • ترس از این که چه چیزی در پس مردن است؟
  • ترس ها ریشه در زندگی تلخ گذشته داشته باشد.
  • ترس از مرگ و میر ناگهانی

نظر بیشتر متخصصین این است که ترس از مرگ به تنهایی به وجود نمی آید، بلکه همراه با اختلالات روانی مثل افسردگی، اختلال هراس، اختلال وسواس و … خود را نشان می دهد.

درمان های رفتاری شناختی برای غلبه بر ترس از مرگ

هم اکنون متخصصان، به اشخاصی که دچار ترس از مرگ هستند یک درمان رفتاری شناختی را پیشنهاد می کنند. غالبا این درمان برای انواع زیادی از فوبیاها، اضطراب ها، افسردگی ها مثل افسردگی بعد از بیهوشی استفاده می شود.

ما در زیر به این درمان های رفتاری شناختی می پردازیم:

با ترس خود روبه رو شوید

اگر می خواهید بر این ترس ها غلبه کنید باید عواملی را که باعث ایجاد ترس می شود را شناسایی کرده و تلاش نمایید که با ترس خود مواجه شوید. مثلا اگر از رفتن به آرامگاه اجتناب می ورزید، به آنجا بروید.

از رفتارهایی که به منظور به اطمینان رسیدن انجام می دهید بپرهیزید

به عنوان مثال افرادی که به طور مداوم در حال چک نمودن سلامتی خود و سوال از پزشکان و مشاورین برای اطمینان پیدا کردن از سلامتی خود هستند. برای پیشگیری از این رفتارها توصیه می شود که سعی نمایید این کارها را به عقب بیاندازید. فاصله ی زمانی انجام  کارها را طولانی تر کرده تا بتوانید کم کم آن ها را کنار بگذارید.

تجربیاتتان را بررسی نمایید

تجربیات شخصی نیز نقش مهمی را در غلبه بر این ترس ها دارد. مثلا یکی از نزدیکانتان بیماری سختی مثل سرطان را شکست داده است. اگر شما به این اتفاقات به درستی بنگرید، با آرامش بیشتری براین ترس غلبه می کنید.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

یافتن علت های ترس از مرگ از نظر روانشناسی در هر فرد بسیار پیچیده است. اگر شما فکر می کنید که از ترس خاصی رنج می برید با مشاوران ما در این مرکز تماس حاصل نمایید.

 

  • چه چیزی باعث ترس از مرگ می شود؟
  • ترس از مرگ طبیعی است یا یک آسیب روانی به شمار می رود؟
  • درمان ترس از مرگ از نظر روانشناسی چیست؟
  • چگونه بر ترس از مردن غلبه کنیم؟
  • برای غلبه بر ترس از عمل جراحی چه باید کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور