مدیریت و درمان استرسمشاوره روانشناسی

ترس از عمل جراحی

ترس از عمل جراحی

ترس از عمل جراحی یک نوع مشکل روانشناسی می باشد که در آن شدت ترس بیمار از عمل جراحی به قدری زیاد است که منجر به بروز علائم جسمانی متفاوتی همچون تنگی نفس، عرق کردن، نامنظم بودن ضربان قلب، حالت تهوع، تپش قلب، نفس نفس زدن، درد قفسه ی سینه و حالت تهوع می‌شود.
هنگامی که فرد به جراحی و ترس از آن فکر می‌کند و یا عمل جراحی آغاز می شود، اضطراب شدیدی او را فرا می گیرد که به آن حمله ی وحشت می گویند.

بیمارانی که مبتلا به اختلال اضطراب هستند، بیشتر مستعد ترس از عمل جراحی هستند. البته بسیاری از افراد هنگامی که برای اولین بار قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند نیز دچار این اختلال می‌شوند.

تماس با سنا مشاور

چرا از جراحی می ترسیم؟

ترس و اضطراب می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که از جمله این دلایل عبارتند از:

  • داشتن خاطره یا تجربه ی بد از جراحی ‌های قبلی
  • ترس از عدم نتیجه ی مورد نظر از جراحی
  • همچنین ترس از مرگ از نظر روانشناسی می تواند یکی از دلایل ترس افراد از جراحی باشد.

اضطراب می تواند باعث بی خوابی افراد شده و خود این بی خوابی اضطراب را در شخص دو چندان کند.

همچنین افرادی که اضطراب شدید دارند ممکن است حتی به علت ترس از جراحی مدام آن را به تعویق انداخته و سلامتی آن ها به خطر افتد. به همین دلیل کنترل اضطراب و ترس از عمل جراحی در انجام به موقع آن بسیار تاثیر گذار است.

روش های مقابله با ترس از عمل جراحی

شما بایستی ابتدا علت ترس از عمل جراحی را در خود شناسایی کنید و سپس از میان روش های زیادی که برای مقابله با اضطراب و ترس زیاد از عمل جراحی وجود دارد مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و به کار بندید.

از جمله روش هایی که می توانید برای مقابله با ترس از عمل جراحی به کار برید عبارتند از:

  • یکی از روش های مفید و موثر در جلوگیری از مواجه شدن با اضطراب ناشی از عمل جراحی می تواند کسب اطلاعات لازم درباره ی عمل جراحی باشد. درک علت جراحی، خطرات کم بیهوشی و نحوه ی انجام آن تا حدود زیادی می تواند از اضطراب و نگرانی های شما بکاهد.
  • چنانچه اضطراب شما به دلیل مشکلات مالی و یا عدم توان پرداخت هزینه های جراحی است نیز می توانید اطلاعات کاملی را از مرکز درمانی مد نظر خود و هزینه های جراحی تان دریافت کنید تا نگرانی شما کم شود.
  • اگر نگرانی و اضطراب شما ناشی از خود عمل جراحی است و دانستن مراحل روند جراحی ترس شما را بهبود نمی بخشد، برخی از جراحان و یا متخصصین بیهوشی دارو درمانی را موثر می دانند. معمولا داروهای ضد اضطراب و آرام بخش برای این منظور تجویز می شود.
  • چنانچه ترس شما ناشی از تجربه ی بد جراحی‌های قبلی باشد نیز می توانید با صحبت کردن با جراح مورد نظر خود اطمینان لازم برای جراحی را کسب کنید.
  • درمان های جایگزین همچون طب سوزنی، ماساژ، هیپنوتیزم، طب فشاری، یوگا و استفاده از مکمل های گیاهی نیز یکی دیگر از روش های تسکین بیماران دارای اضطراب است که بتوانند بهتر با نگرانی های ناشی از جراحی کنار بیایند.
  • همچنین تحقیقات چنین نشان داده‌اند که کتاب خواندن پیش از انجام عمل جراحی می‌تواند تا حدودی نگرانی و اضطراب را در افراد کاهش دهند. موسیقی های آرام بخش، دوش گرفتن و پیاده روی نیز از دیگر روش های مقابله با ترس از عمل جراحی می باشد.
  • مشاوره با روانشناسان مجرب نیز از دیگر روش های مقابله با انواع ترس و اضطراب ناشی از عمل جراحی است.

نمونه ی خوبی برای کودکانتان باشید

والدین برای بچه ها الگو هستند و کودکان معمولا ترس و واهمه ی شما را نسبت به جراحی تقلید می کنند.

برای آنکه ترس از عمل جراحی در کودکان را کاهش دهید بایستی سوالات آن ها را به صورت مناسب پاسخ دهید تا کمی از ترس آن ها کاسته شود.

به طور مثال چنانچه کودکتان عمل لوزه ی سوم دارد به او نگویید بعد از جراحی ممکن است گلویت درد بگیرد بهتر است به او بگویید بعد از عمل می‌تواند بستنی بخورد.

در سنین مختلف کودکان ترس های متفاوتی دارند و بایستی به اقتضای سن آن ها رویکرد های متفاوتی را برای کاهش این نگرانی ها در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

چنانچه در مورد موضوع ترس از جراحی و چگونگی کاهش این نگرانی سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما در این مرکز تماس برقرار نمایید.

  • چه داروهایی برای کاهش ترس، استرس و اضطراب از عمل جراحی می توان مصرف نمود؟
  • با فوبیا یا ترس های غیر عادی از عمل جراحی چه کنیم؟
  • چگونه از ترس جراحی دندان در کودکان بکاهیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور