مشاوره اعتیاد

ترک متادون چند روز طول میکشد؟

این روزها بحث درمان اعتیاد با داروی متادون تردیدهای فراوانی را در میان درمانگران و حتی بیماران کشورمان برانگیخته است، دارویی که تنها توانایی کاهش آسیب را دارد و قادر به درمان بیماری نیست. آنهایی که از دور یا نزدیک دستی بر آتش اعتیاد داشته‌اند، به خوبی می‌دانند متادون چیست و چه کاربردی دارد و با علایم ظاهری فرد معتاد به متادون نیز آشنا هستند. در این مقاله به بررسی تمامی جوانب این سوال که ترک متادون چند روز طول میکشد؟ خواهیم پرداخت تا به تمامی سوالات در این زمینه پاسخ داده باشیم.

ترک متادون چند روز طول میکشد؟

متادون یک داروی مخدر صنعتی است كه به صورت قرص، شربت و آمپول مورد استفاده قرار گرفته و غالباً برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود. میزان ماندگاری متادون در بدن نسبت به هروئین بیشتر است بنابراین فرد نیاز به مصرف روزانه کمتری دارد. جهت تسکین درد خواص یکسانی با مورفین دارد و از تریاک به واسطه روش های آزمایشگاهی تولید می شود. اولین بار متادون در زمان جنگ جهانی دوم و در کشور آلمان تولید شد. اوایل برای تسکین درد های ناشی از جراحات مورد استقاده قرار می گرفت و از سال 1960 بعد برای ترک اعتیاد به کار رفت. کاربرد اصلی متادون در روند ترک اعتیاد و سم‌زدایی، کنترل عوارض خماری است. پزشک نسبت به حد تحمل هر فرد مقدار مصرف متادون را تعیین می‌کند. در ادامه روند درمان با ثبات حال فرد مصرف متادون کمتر می‌شود و در نهایت به صفر می‌رسد.

اگرچه متادون را داروی درد اعتیاد می‌دانند اما همین دارو گاهی در اثر غفلت یا نا آگاهی مصرف‌کنندگان به دردی تبدیل می‌شود که علاج آن به سادگی امکان پذیر نیست. شاید بتوان گفت مهمترین سؤال پیش روی مصرف‌کنندگان متادون و خانواده‌های نگران آنها این است که اساسا برای ترک متادون چه باید کرد؟ و یا ممکن است با این سؤال و دغدغه مهم روبرو باشند که ترک متادون چند روز طول میکشد؟

متادون را هرگز به یکباره ترک نکنید

شاید شما هم تبلیغات وسوسه‌انگیز ترک متادون در چند ساعت یا چند روز را دیده باشید اما لطفا حواستان باشد که فریب نخورید! متادون باید به تدریج با حوصله و با یک برنامه اصولی ترک شود. ترک یکباره متادون عوارض جسمی و روحی خطرناکی مانند بی‌خوابی، کاهش فشار خون، بی‌اشتهایی، سرگیجه و تهوع، اضطراب، خارش پوستی، اختلال در دید، اختلالات جنسی و افسردگی را به دنبال خواهد داشت. پس اولین و مهمترین توصیه ما پرهیز جدی از قطع ناگهانی متادون است که متأسفانه در مواردی منجر به مرگ یا خودکشی بیمار نیز شده است.

ترک متادون چند روز طول میکشد

مطلب مرتبط: عوارض قطع مصرف متادون

عوارض مصرف متادون

طبعا اعتیاد به هر نوع مواد مخدری آسیب‌های گوناگونی به سلامت جسمانی و روحی شخص وارد می‌کند. از عوارض اعتیاد به متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات حاد در کبد
  • اختلال در خواب
  • بی اشتهایی
  • اختلالات جنسی
  • گرفتگی ماهیچه‌ها
  • خارش بدن
  • ضعیف شدن حافظه
  • پوسیدگی دندان
  • افسردگی و اضطراب
  • کاهش بینایی

فراموش نکنیم که متادون یک ماده مخدر است

تجویز متادون به عنوان یک راهکار درمانی برای جایگزینی مواد مخدر نباید ما را از مخدر بودن آن غافل کند. بنابراین همواره به یاد داشته باشیم که این دارو یک مخدر قوی محسوب می‌شود که طبیعتا به سختی از بدن خارج شده و ترک آن چندان ساده نخواهد بود.

مدت زمان و علائم ترک متادون

می‌توان گفت میزان مصرف و شرایط جسمی و روحی مصرف‌کننده دو عاملی هستند که مشخص می‌کنند ترک متادون چند روز طول میکشد. این زمان از یک تا دو ماه شروع شده و در مواردی ممکن است یک تا دو سال هم به طول بینجامد. معمولا پس از گذشت ۳۶-۲۴ ساعت از آخرین مصرف، علائم اولیه ترک متادون مانند اضطراب، درد عضلانی، بی‌خوابی، آبریزش بینی، تعرق، انقباضات شکمی، اسهال و تهوع مشاهده می‌شود؛ هر چند خارج شدن متادون از بدن مصرف‌کننده گاهی تا ۶۰ ساعت نیز طول می‌کشد.
فرایند سم‌زدایی هم پس از گذشت ۷-۵ روز شروع شده و متناسب با وضعیت فیزیکی مصرف کننده و میزان تحمل فرد در مقابل علائم ترک ممکن است چند هفته یا چند ماه ادامه یابد.در این مدت شرایط روحی و روانی نامتعادلی مانند اضطراب و هذیان‌گویی مشاهده می‌شود که با مشاوره‌های پزشکی و روان‌درمانی به تدریج برطرف می‌گردد.
ترک این مواد هم عوارضی در پی دارد که می توان گفت بخشی از روند ترک آن و هر نوع ماده ی مخدر است. اگر شخص تحت نظر پزشک به ترک متادون اقدام کند این عوارض به حداقل خواهد رسید.  بعضی ازعوارض ترک متادون شامل موارد زیر است :

  • بدن درد
  • سرگیجه
  • ضعف و بی حالی
  • کاهش میل جنسی
  • افسردگی
  • پرخاشگری
  • بی خوابی

بیشتر بخوانید: چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟

درمان خودسرانه عاقبت خوبی نخواهد داشت

مجددا تأکید می‌کنیم که ترک متادون نیازمند نظارت و برنامه‌ریزی دقیق پزشکی و روانشناختی است. برای موفقیت در این مسیر دشوار هرگز نمی‌توان نسخه واحدی را برای همه افراد تجویز کرد. دقت کنیم که شرایط جسمی و روحی افراد و همچنین میزان مصرف آنها با یکدیگر متفاوت بوده و بنابراین برنامه درمانی و مشاوره‌های متفاوتی را هم نیاز خواهند داشت.
بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند
عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان متادون به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر حمایت های خانواده، دوستان و اطرافیان نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی بیمار و سرعت بخشیدن به فرایند درمان نقش تعیین کننده ای ایفا نماید.

در این نوشته کوتاه تلاش کردیم به بخشی از سؤالات مطرح شده درباره ترک متادون و اینکه چند روز زمان می برد پاسخ دهیم اما چنانچه سؤال دیگری مانند سؤالات فوق در ذهن شما نقش بسته است، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در سنا مشاور تماس بگیرید تا در اسرع وقت پاسخ های دقیق‌تری را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

  • ترک یکباره متادون چه عوارضی دارد؟
  • چه عواملی بر مدت زمان ترک اثر گذارند؟
  • علائم اولیه ترک متادون چیست؟
  • فرایند سم زدایی متادون چه زمانی شروع می شود و تا کی ادامه دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور