مشاوره اعتیاد

عوارض قطع مصرف متادون

متادون را به عنوان دارویی برای خلاصی از شر اعتیاد می‌شناسند، اما مصرف طولانی مدت این دارو معمولا منجر به اعتیاد و وابستگی جدیدی می شود که خلاصی از آن نیز گاهی به سادگی امکان پذیر نمی‌باشد. بنابراین فراموش نکنیم که به متادون هم باید به عنوان یک داروی موقت نگریسته شود و نه یک اعتیاد جدید زیرا علایم ظاهری فرد معتاد به متادون نیز کاملا مشهود است! پس باید به فکر ترک متادون بود. دراین مقاله به بررسی عوارض قطع مصرف متادون خواهیم پرداخت.

نکاتی درباره عوارض قطع مصرف متادون

اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان به راحتی و به یکباره متادون را کنار گذاشت؟ پاسخ قطعا منفی است. همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که عوارض قطع مصرف متادون گاهی هفته‌ها و ماه‌ها ادامه می‌یابد.

عوارض جسمی و روحی ترک متادون

نشانه‌های اولیه خارج‌شدن متادون از بدن را معمولا بین 24 الی 36 ساعت پس از آخرین مصرف می‌توان مشاهده کرد. برخی از این علائم عبارتند از: بی‌خوابی، بی اشتهایی، ضعف، اضطراب، آب‌ریزش بینی، آب‌ریزش بیش ‌از حد چشم، خارش، عرق کردن، خمیازه، عطسه، بدن درد، دردهای عضلانی و کاهش فشار خون.

عوارض قطع مصرف متادون

مطلب مرتبط: ترک متادون چند روز طول میکشد؟

البته به تدریج عوارض دیگری نیز اضافه می‌شود و فرد بیمار ممکن است با مشکلاتی مانند پرخاشگری، سردرد، احساس سردی یا داغی بیش از حد، گرفتگی و انقباضات شکمی، اختلالات جنسی، اختلال در بینایی، اسهال، سرگیجه، تهوع، بی‌قراری، افسردگی و حتی در بعضی موارد اقدام به خودکشی نیز مواجه شود. باید توجه داشت که فرایند سم‌زدایی معمولا پس از گذشت 5 الی 7 روز شروع می‌شود و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. 

برای کاهش عوارض قطع مصرف متادون این توصیه ها را جدی بگیرید

  • متادون را هیچگاه به صورت ناگهانی ترک نکنید زیرا ترک یکباره متادون می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.
  • ترک متادون حتی الامکان باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا عوارض آن تحت کنترل قرار‌ گیرد.
  • از تأثیر مشاوره های روحی و روانشناسی قبل از ترک متادون غافل نشوید، این مشاوره‌ها کمک خواهد کرد تا با آمادگی ذهنی و توانمندی روحی بیشتری فرایند ترک متادون را آغاز کنید.
  • حمایت و پشتیبانی خانواده و دوستان تأثیر بسزایی در افزایش روحیه و در نتیجه موفقیت‌آمیز بودن ترک متادون خواهد داشت.
  • در صورت مواجه شدن با هر کدام از عوارض قطع مصرف متادون، از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید. در زمان ترک متادون مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک صورت پذیرد.
  • توجه داشته باشید که عوارض جسمی و روحی ترک متادون در همه افراد به یک شکل ظهور و بروز نمی‌یابد. نوع عوارض و شدت آنها بستگی به عوامل متعددی مانند شرایط فیزیکی و جسمی فرد، وضعیت روحی، میزان مصرف متادون، مدت مصرف و … دارد.
  • با توجه به شرایط جسمی و روحی متفاوت افراد نمی توان نسخه مشابهی را برای همه علاقه‌مندان ترک متادون تجویز کرد. بنابراین اگر چه افزایش اطلاعات عمومی در این زمینه می تواند مفید باشد اما هرگز برای ترک متادون به اطلاعات و راهنمایی‌های کلی اکتفا نکنید.
  • به هیچ عنوان انتظار معجزه نداشته باشید. ترک متادون مستلزم صبر، حوصله، استقامت و اراده و همت قوی می باشد. پس هیچگاه ناامید نشوید و با صبوری اجازه دهید تا مدت زمان لازم برای ترک کامل متادون سپری شود.

در صورت تمایل شما عزیزان می توانید با کارشناسان و مشاوران مجوعه سنا مشاور برای اطلاعات بیشتر به صورت 2 ساعته حتی ایام تعطیل تماس بگیرید.

تماس با سنا مشاور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور