مشاوره اعتیاد

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟

متادون داروی مخدری است که از آن برای ترک هروئین و یا درمان دردها استفاده می شود براساس گزارش سازمان بررسی ملی در سال 2012  درحدود 2.46 میلیون نفر حداقل یک مرتبه متادون را بدون تجویز پزشک مصرف کرده اند. علت بالا بودن این آمار استفاده از متادون برای درمان بیمارهای دیگر به جز اعتیاد است، خوشبختانه دسترسی به این ماده مخدر امروزه نسبت به گذشته سخت تر شده و بیشتر داروخانه ها بدون نسخه پزشک قادر به ارائه خدمات در این مورد نخواهند بود. ما در این مقاله به بررسی این پرسش که چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟ به طور کامل خواهیم پرداخت.

تماس با سنا مشاور

متادون یک داروی مسکن با خواص مخدر است که توسط پزشک برای دردهای شدید تا متوسط  ناشی از جراحی، آسیب دیدگی ،بیماری های طولانی مدت و … تجویز می شود،با مصرف متادون نحوه پاسخ مغز وسیستم عصبی شما نسبت به درد تغییر می یابد و یک حس آرامش و اطمینان به شما می بخشد. اثر متادون از مرفین کمتر و نسبت به خانواده استامینوفن بیشتر است. از نشانه‌های اعتیاد به متادون می توان به سردرگمی، تهوع، فراموش کاری و موارد بسیار دیگری اشاره کرد.

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم ؟

متادون یک مسکن قوی از خانواده مخدرها است و همانطور که گفته شد از آن برای معالجه افرادی که دارای دردهای شدید هستند و یا درمان اعتیاد به مواد مخدر دیگر استفاده می شود.استفاده از این دارو حتما باید با دستور پزشک و براساس دوز تعیین شده صورت بگیرد و در صورت استفاده ی سرخود از این دارو فرد را به خود معتاد می کند.

این دارو به صورت خوراکی و یا تزریقی در بازار موجود است و تنها از طریق داروخانه وبا نسخه قابل تهیه است.متاسفانه به دلیل سهولت در دسترسی، قیمت مناسب و در مواردی دیده شده که این دارو بدون نسخه به فروش رفته است همگی موجب افزایش اعتیاد به این دارو شده است ،مصرف غیر قانونی این دارو در یک سوم موارد منجر به اوردوز و مرگ فرد می شود.

روش های سم زدایی متادون از بدن

در زیر به بیان دو روش برای ترک متادون پرداخته ایم اما بدون شک همانطور که برای انجام هر کاری به انگیزه و آمادگی روحی و روانی نیاز است،برای ترک متادون نیز فرد بایداز نظر روحی در شرایط مناسبی باشد و بهتر است برای درمان از یک برنامه درمانی منظم پیروی کنید.

  • روش تدریجی

روش تدریجی بهترین شیوه برای ترک متادون است،در این روش شما کم کم میزان مصرف متادون خود را کاهش داده و بدن نیز خود را راحت تر با شرایط وفق می دهد در نتیجه مقاومت شما نسبت به شدت درد بیشتر می شود،البته دکتر با تجویز داروهای جایگزین به شما در کاهش درد کمک می کند این روش برای افرادی که میزان مصرف آن ها 80 گرم است بکار می رود.درصورتی که فرد تمایلی به این روش نداشته باشد علائم ناشی از خروج متادون از بدن در وی چندین برابر شده و شرایط جسمانی و روحی بدی برایش فراهم می کند.

  • روش فوق سریع

این روش برای دوز مصرفی کمتر از 40 میلی گرم به کار می رود در این روش سم زدایی بدنی در مدت زمان اندکی صورت می گیرد البته به خاطر این که این روش سریع است فرد حتما باید از نظر پزشکی دچار بیماری خاصی نباشد و حداکثر 40سال سن داشته باشد.

 برای ترک اعتیاد لازم است علاوه بر آمادگی روانی خود فرد و همراهی خانواده، یک مرکز ترک اعتیاد مناسب انتخاب کنید، از مشاور کمک بگیرید و داروهای تجویزی برای ترک را حتما بر اساس دستور پزشک استفاده کنید تا درمان با موفقیت انجام بگیرد.

علاوه بر این موارد بهتر است فرد بعد از درمان نیز با مشاور خود در ارتباط باشد و با تغییر در سبک زندگی خود از عواملی که او را به سمت مصرف مجدد سوق می دهند دوری کند.

نکته مهم

  • عوارض قطع مصرف متادون بسیار خطرناک است و ممکن است بدن توانایی مقابله با آن را نداشته باشد بهتر است از انجام این کار خودداری شود.
  • هرگز دل به تبلیغاتی که در شبکه ها مبنی بر ترک متادون بدون درد وجود دارد نبندید و بدانید این داروها که برای ترک معرفی می شوند می توانند اعتیاد آور باشند.

برای ترک اعتیاد به متادون روش های بسیاری وجود دارد، انتخاب هر یک از این روش ها باید باتوجه به شرایط بدن فرد و زیرنظر پزشک انجام شود یکی از این روش دارودرمانی است در طی این مدت توصیه می شود که فرد از مصرف داروهای زیر اجتناب کند.

  • بوپرنورفین: دارویی شبیه متادون که برای کاهش اثرات سم زدایی توصیه می شود.
  • سومیوکسون: نوعی داروی نیمه مخدر است که به طور موقت برای کاهش اثر سایر مواد مخدر توصیه می شود.

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم

عوارض استفاده از متادون

عوارض جدی استفاده از متادون که در صورت مشاهده حتماً باید به پزشک مراجعه شود شامل:

  • مشکل تنفس
  • ضربان قلب کند
  • غش ،ضایعات پوستی و خارش
  • تروم زبان، گلو ویا لب
  • توهم
  • تشنج
  • خواب آلودگی و خستگی شدید
  • نگرانی
  • ضعف عضلانی
  • دوره های قاعدگی نامرتب

استفاده از متادون علاوه بر مواردی که در بالا به عنوان عوارض مهم یاد کردیم می تواند با عوارض بسیار دیگری همراه باشد که این عوارض به هنگام ترک نیز می توانند دیده شوند این عوارض می تواند شامل :انزال،بی حوصلگی و اضطراب، خمیازه مداوم، مشکل جنسی ،افزایش وزن،مشکل در بینایی ،درد شکم ، استفراغ و … باشد.

متادون چقدر در بدن می ماند؟

متادون حداقل 1 روز و حداکثر 2 هفته در بدن فرد باقی می ماند. بنابراین زمانی که فرد از روش های سم زدایی متادون استفاده می کند، در هفته اول باید انتظار شدید بودن علائم بیان شده را داشته باشد. متاسفانه متادون نیز مانند هر داروی دیگری می تواند بعد از مدتی فرد را وسوسه کند تا دوباره رو به سوی مصرف آن بیاورد. بنابراین داشتن اراده قوی یکی از شرط های اصلی برای خروج متادون از بدن است. البته همراهی یک مشاوره خوب در طول درمان و بعد از ترک اعتیاد نیز می تواند بسیار موثر باشد. برای اطلاع از مدت زمان لازم برای ترک متادون پیشنهاد می کنیم مقاله ترک متادون چند روز طول میکشد؟ را بخوانید.

موارد مصرف متادون چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد از متادون برای کاهش درد بیماری ، جراحی ویا ترک اعتیاد است .در صورتی که فرد برای رهایی از اعتیاد به ماده مخدر دیگری ناچار به استفاده از متادون است، معمولا در روزهای اول سم زدایی باید چیزی بین 10 الی 20 میلی گرم متادون دریافت کند. بعد از طی شدن دوره سم زدایی توسط متادون، مصرف دارو به اندازه ای کاهش می یابد که روزانه به 2 میلی گرم در روز می رسد.

بعد از اینکه دوز مصرفی متادون توسط پزشک کاهش پیدا کرد، معمولا دکتر داروی دیگری را تجویز می کند که اعتیاد و عوارض استفاده از متادون را از بین می برد از این نوع داروها می توان به نالترکسون naltrexone اشاره کرد. ترک متادون می تواند با علائمی همچون،افسردگی، خمیازه، تعریق، تحریک‌پذیری، بی‌قراری یا اضطراب، بیخوابی، آبریزش بینی، لرزش بدنی یا لرزیدن، حالت تهوع، گرفتگی شکم، اسهال، درد عضلانی یا درد مفاصل و… همراه باشد.

مرکز مشاوره سنا مشاور با کادر مجربی از مشاوران در مسیر ترک متادون همراه شما هستند، چناچه در رابطه با ترک متادون و یا سایر مواد مخدر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با مشاوران ما تماس بگیرید.

تماس با سنا مشاور

  • ساز و کار متادون در بدن چگونه است؟
  • متادون چقدر در بدن می ماند؟
  • از متادون برای چه بیماری های استفاده می شود؟
  • عوارض استفاده از متادون چیست؟
  • آیا می شود متادون را یکدفعه ترک کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور