روابط دختر و پسر

عشق استاد و دانشجو

بیشتر افرادی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفته اند حتما خود ، دوستان ویا همکلاسی داشته اند که به استاد خود علاقه مند شده باشد معمولا این نوع علایق دلیل منطقی و موجه خاصی ندارد و اگر از دانشجو علت اصلی علاقه اش را بپرسید جواب معقول و منطقی در این باره نخواهد داد.

ویا اگر از او علتی که باعث شده فکر کند استاد به او علاقه مند است چیست دلایل غیر معقول مثل تمام وقت سرکلاس نگاهش متوجه من است ،بیشتر من را مورد خطاب قرار می دهد یا زمان بیشتری نسبت به سایرین برای آموزش به من  اختصاص می دهد را بیان می کنند در حالی که هیچ یک از دلایل نمی تواند منطقی و درست باشد.اما واقعا سرانجام عشق استادو دانشجو چگونه پیش خواهد رفت؟

تماس با سنا مشاور

عشق استاد و دانشجو ، درست یا غلط؟

ارتباط بین استاد ودانشجو خارج از چهارچوب، عرف،استاندارد و خلاف اصول حرفه ای اساتید است چرا که می تواند شائبه های بسیاری را بوجود بیاورد. معمولا زمانی افراد به این حس خود و یا طرف مقابل پی می برند که یک کشش و میل درونی به دیدن، صحبت کردن وبرقراری ارتباط باطرف مقابل پیدا کرده اند.

به عبار دیگر در این حالت رابطه بین استاد و دانشجو از مسائل علمی و آموزشی فراتر رفته و طرفین احساس فیزیکی و جنسی به یکدیگرپیدامی کنند.
بر خلاف تصور بسیاری از افراد حتی اگر  احساسات کمتری غیر از رابطه معمول بین طرفین ایجاد شودمی توان انتظار مشکلات جدی و پیچیده ای را در آینده داشت. اما سوالی که به احتمال زیاد برای همه ما حداقل برای یک بار ایجاد شده است، این است که ‌عشق استاد و دانشجو، درست است یا غلط؟

این مقاله را مطالعه کنید: نشانه های عشق یکطرفه چیست؟

چرا دانشجو عاشق استاد خود می شود؟

به طور کلی زمانی که افراد دوره تحصیلی خود را در دانشگاه آغاز می کنند، تمایل جذب شدن به جنس مخالف در آنها به شدت زیاد است. به همین دلیل است که به جای جذب شدن به یکی از همکلاسی ها، فرد جذب استاد خود شود و ‌عشق استاد و دانشجو شکل گیرد. که البته مسئله دور از انتظاری هم نیست چرا که توجهی که استاد برای یادگیری فرد نشان می دهد، موجب جلب توجه دانشجو می شود.

رفتار و نوع برخورد اساتید در مقایسه با دانشجوها موضوعی است که سهم پررنگ تری در شکل گیری علاقه دارد.دلایل زیادی برای علاقه مندی دانشجو به استاد وجود دارد، میزان متانت، نحو رفتارو گفتار ، میزان سخن وری و تسلط استاد که می تواند نشانه صلابت و جذبه فرد باشد، ظاهرآراسته، سطح اجتماعی وموارد بسیار دیگری می تواند دخیل باشد.

آیا ‌عشق استاد و دانشجو حقیقت دارد؟

در بسیاری از این موارد می توان گفت طرفین براساس تصورات و تخیلات ذهن خود و عملکرد و رفتارهای طرف مقابل برداشت اشتباه می کنند که پای علاقه درکار است و برای این ادعای خود نیز دلایلی دارند مثلا همیشه در حال نگاه کردن به من است، با مطرح کردن سوال قصد سرصحبت را با من باز کند، زمان بیشتری برای آموزش به من اختصاص می دهد ، مدام به شیوهای گوناگون خودش را سرراه من قرار می دهد ویا  گاه و بیگاه به من لبخند می زند، حال آنکه ممکن است تمام این موارد فقط زاییده ی فکر و تخیل شما بوده باشد و شما از رفتار وی برداشت اشتباهی کرده باشید.

در پاسخ به نگاه و لبخند اساتید باید گفت که هر فرد هنگام سخنرانی و یا تدریس به دنبال چهره های آشنا و یا چهره ای  است که بتواند با آن ارتباط بگیرد،داشتن لبخند و یا راه رفتن افراد همگی قسمتی از زبان بدن افراد است که به تدریس و سخنرانی بهتر آن ها کمک می کند.

جالب است بدانید که در برخی موارد این نشانه های علاقه ظاهری منجر به افزایش تلاش فرد برای بهتر شدن در زمینه های تحصیلی می شود. اما زمانی که فرد متوجه شود که این احساسات صرفا ظاهری بوده و پایه و اساس نداشته است، دچار سرخوردگی می شود. بنابراین می توان انتظار شروع مشکلات اصلی را داشت، زمانی که فرد شروع به سرکوب احساسات خود می کند.

‌عشق استاد و دانشجو درست است یا غلط؟

همانطور که گفته شد از منظر اخلاقی وحرفه ای ارتباط بین استاد و دانشجو چندان خوشایندنیست و بهتر است رابطه را به گونه ای مدیریت کرد که از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید هنگامی که شخصی به شخص دیگری علاقه مند باشد بعد از بررسی وبدست آوردن شناخت اولیه برای بیان احساسات واقعی خود اقدام می کند.

بهتراست برای اطمینان بیشتر از احساس خود از یک مشاور کمک بگیرید و ماجرا را برای او توضیح دهید و از  او بخواهید شما را راهنمایی کند. بویژه دانشجویان بهتر است از مطرح کردن ومشاوره گرفتن ازهمسالان و دوستان خود در این زمینه خود داری کنند.

نکات ضروری که اساتید باید دررابطه با دانشجویان خود باید رعایت کنند

  • عدم برخورد و یا رفتار خارج از عرف با دانشجو 
  • عدم برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی 
  • درصورت علاقه مندی دانشجو به استاد از رفتاری که باعث شرمندگی وی می شود دوری کنید.
  • پرهیز از سرزنش وسرکوب کردن احساسات دانشجو که موجب تشدید علاقه مندی می شود.
  • اگر شما به عنوان استاد به دانشجویی علاقه پیدا کردید، خود را سرزنش نکنید و از یک مشاور و راهنما برای حل این مسئله کمک بگیرید.

نکاتی که بهتر است دانشجویان بدانند

اگر شما فردی هستید که به استاد خود علاقه مند شده اید و نمی دانید چکار کنید و چه تصمیمی بگیرید بهتر است این موارد را بدانید:

  • اگر شما بعنوان دانشجو دچار چنین احساساتی هستید بهتر است که با خود صادق باشید و بدنبال علت و ریشه حس خود بگردید به عبارت دیگر بررسی کنید که چرا دچار همچین احساساتی شده اید؟بنشینید و تمام رفتارهای خود و او را بررسی کنید ببینید چه چیزی بیشتر از همه موجب علاقه مندی شما به وی شده است در بیشتر مواقع با انجام این کار افراد متوجه می شوند که از رفتارهای طرف مقابل دچار سوء برداشت شده اند و این احساس دو طرفه نیست و آینده ای ندارد.
  • بهتر است از افرادی که تجربه بیشتری نسبت به شما دارند مانند مشاوره در رابطه با احساساتتان صحبت کنید. بهتر است که در اینجور مواقع با افرادی که همسن شما هستند در رابطه با ‌عشق استاد و دانشجو صحبت نکنید چرا که به احتمال زیاد تنها به بد شدن شرایط کمک کرده اید!
  • به خاطرداشته باشید که استاد ممکن است تصور کن شما برای دریافت نمره به او چراغ سبز نشان می دهید.
  • هنگام بیان احساسات خود مراقب باشید که مورد سوء استفاده قرار نگیرید.

چرا عشق استاد و دانشجو از منظر بسیاری از جوامع صحیحی نیست؟

از سویی ‌عشق استاد و دانشجو ازدیدگاه  بسیاری از جوامع، غیر اخلاقی و غیر قانونی است و برای این مخالفت دلایلی دارند ازجمله:  

  • اساتید به دلیل برتری علمی و سنی که نسبت به دانشجویان خود دارند، باید به نوعی الگوی آنها باشند.
  • برقراری این نوع ارتباط هم منجر به از بین رفتن اقتداراستاد و هم افزایش پذیری دانشجو می شود.
  • استاد مانند یک سرپرست، پدر و مادر دوم برای دانشجو است، با توجه با بالا بودن شان این جایگاه برقراری رابطه عاشقانه با استاد وجهه جالبی از نظر اخلاقی نخواهد داشت.

 اگر با وجود مطالب گفته شده در این مقاله هنوز مشکل شما برطرف نشده است می توانید با مرکز مشاوره ی سنا تماس بگیرید واز  همکاران ما دراین زمینه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

  • آیا عشق استاد و دانشجو درست است؟
  • مهمترین علت علاقه دانشجو به استاد چه می تواند باشد؟
  • از کجا مطمئن شویم که واقعا به استاد خود علاقه داریم یا نه؟

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. به شخصه اگه در دانشگاه استادی پیدا بشه که همسطح و هم ترازم باشه من قطع به یقین زنش میشم 😍💋💋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور