مشاوره ازدواج

فواید ازدواج از دیدگاه روانشناسی

  • فواید ازدواج

تاهل یکی از تاثیرگذارترین موارد در سلامت روان است. تحقیقات نشان می دهند که کیفیت ازدواج در سلامت روانی تاثیر بسزایی دارد. افراد متاهل نسبت به افراد مجرد ، اختلالات روحی کمتری دارند.
از نظر روانشناسان، افراد متاهل سطح بالاتری از رفاه احساسی و روانی را نسبت به افراد مجرد و طلاق گرفته دارند. چرا که ازدواج، احساس تنهایی را از افراد دور می کند. ازدواج از دیدگاه روانشناسی فواید زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تماس با سنا مشاور

ازدواج از دیدگاه روانشناسی چه فوایدی دارد؟

1. اضطراب و استرس

ازدواج، اضطراب و استرس افراد را کاهش می دهد. مردان متاهل دارای هورمون های استرس پایین تری نسبت به مردان مجرد هستند و زنان متاهل دچار اختلال روانی كمتری می شوند.

2. افسردگی

می توان کاهش افسردگی را در لیست فواید ازدواج قرار داد. تحقیقات نشان داده است؛ کسانی که ازدواج کرده اند کمتر افسردگی را گزارش می کنند.
یکی از مزایای ازدواج، حضور یک هم صحبت است که می تواند به حرف های شما گوش دهد، مشاوره دهد و…. . صحبت کردن یکی از مواردی است که افسردگی را کاهش می دهد. به همین دلیل است که زوجین نسبت به افراد مجرد افسردگی کمتری دارند.

3. خودکشی

افراد متاهل نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت دارند. آن ها برای رسیدن به هدف های مشترک تلاش و برنامه ریزی می کنند. هدف داشتن، زندگی را پویاتر می کند. شاید به همین دلیل است که آمار خودکشی در افراد متاهل نسبت به افراد مجرد کمتر می باشد.

4. شادی

تجربه و تصمیم های دو نفره زندگی را شیرین تر می کند. عشق و علاقه باعث می شود که زوجین در تلاش باشند تا یکدیگر را شاد نگه دارند. این موضوع باعث شده افراد متاهل نسبت به همسالان مجرد خود احساس شادتری دارند.

مصرف مواد مخدر و الکل

افراد متاهل به خاطر مسئولیت پذیری که احساس می کنند کمتر به سمت مواد مخدر و الکل گرایش پیدا می کنند. حتی گزارشاتی نیز داشته ایم که افراد مجرد با ازدواج اقدام به ترک مواد مخدر و الکل کرده اند. اما متاسفانه شاهد مصرف مواد مخدر و الکل در بین افراد متاهل نیز هستیم که این تعداد آمار کمتری نسبت به افراد مجرد دارند.

سلامتی

شواهد نشان می دهد که خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی مردان و زنان متاهل نسبت به همتایان خود پائین تر است، اما افراد متاهل نیز احتمالا دارای اضافه وزن هستند.

دوستان عزیز، فواید ذکر شده برای همه درست نیست. هر ازدواج متفاوت است؛ بسته به افراد، نوع ارتباط، برنامه ها، شیوه زندگی و … تاثیرات متفاوتی بر سلامت افراد خواهد گذاشت. در نتیجه فواید ازدواج از دیدگاه روانشناسی می تواند برای همه یکسان نباشد.

درصورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید. 

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

  • سن مناسب ازدواج در پسران و دختران چه سنی است؟
  • نشانه های علاقه مرد به زن چیست؟
  • نشانه های علاقه زن به مرد چیست؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور