مشاوره روانشناسی

بی اشتهایی ناشی از استرس؛ راه‌های درمان بی اشتهایی ناشی از استرس چیست؟

بی اشتهایی یعنی از دست دادن اشتها حتی زمانی که گرسنه باشیم، این امر می تواند علت های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها، بی اشتهایی ناشی از استرس می باشد و ممکن است حالت تهوع، تشنگی زیاد، سردرد، کاهش وزن و اختلالاتی در رفتار به وجود بیاورد، اگراین اختلالات از دو یا سه روز بیشتر طول بکشد نگران کننده خواهد بود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از شایع‌ترین عوارض استرس یعنی بی اشتهایی بپردازیم.

تماس با سنا مشاور

دلایل بی اشتهایی چیست؟

ممکن است فردی علاقه به خوردن بعضی غذاها نداشته باشد و یا دلایل دیگری که پزشک بیمار، با معاینه و بررسی می تواند ریشه های بی اشتهایی را پیدا کند و بیمار خود را درمان کند.

بارداری

در سه ماهه اول بارداری این اتفاق بیشتر می افتد و علائمی از قبیل استفراغ و حالت تهوع، همراه با بی اشتهایی دیده می شود و یا در مراحل انتهایی بارداری، فشار رحم در روده نیز باعث بی اشتهایی و یبوست میشود.

عفونت‌ها

بعضی از عفونت ها موجب بی اشتهایی می شوند مانندعفونت های کبدی، آنفولانزا، هپاتیتAوB, عفونت های ریوی مانند سل، ایدز و از این قبیل که همراه با درد و تب، گرفتن عضلات شکمی، اسهال و استفراغ می باشد.

استرس

” بی اشتهایی ناشی از استرس” یکی از این عوامل می باشد. استرس و فشار های احساسی، تاثیر زیادی روی اشتهای فرد می گذارد مانند از دست دادن عزیزان، شغل، هیجان ها و از این قبیل، که باید شناسایی و توسط پزشک درمان شود.

بیماری های سخت

بیماریهایی مانند نارسایی های کلیوی، کبدی و یا قلبی، که این بیماریها موجب بی اشتهایی فرد میشود، همچنین انواع سرطان‌ها مانند سرطان ریه، سرطان معده، سرطان کلیه و روده بزرگ، که باید به پزشک مراجعه شود.

مشکلات روحی و روانی

مشکلاتی از قبیل زوال عقل، آلزایمر، اسکیزوفرنی، عدم تعادل تیروئید، سیگار کشیدن، اختلالات غذایی، داروهای فشار و….. که همگی باعث بی اشتهایی میشود.

یک زنگ خطر

طبق اظهار نظر سازمان ملی، اختلال های غذایی و بی اشتهایی ناشی از استرس و بی اشتهایی عصبی، نوعی از اختلال غذایی است که حتی می تواند منجر به مرگ شود، به عبارت دیگر این اختلال در مقایسه با سایر وضعیت های سلامت روانی، دارای یکی از بالاترین نرخ های مرگ می باشد.

توصیف این موضوع در فرهنگ لغات وبستر چنین آمده است:

“بیماری احساسی و جسمی وخیم که در آن ترس غیر طبیعی از چاق شدن، منجر به عادت های غذایی بسیار اندک و از دست دادن وزن به صورت خطرناک می گردد”

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس

راهکار های پزشکی که با مراجعه به پزشک می توان آن را درمان کرد و روش های غیر دارویی مثل راهکار های روانشناسی که استرس را کاهش میدهد و باید به صورت بلندمدت بوده و زیر نظر متخصص مربوطه، درمان گردد. در ادامه با چند درمان مفید برای رفع بی اشتهایی ناشی از استرس آشنا می‌شویم.

کاری انجام ندهید

یعنی حداقل یک بار در روز پنج الی ده دقیقه آرام نشسته و به صداهای اطراف گوش دهید و در قسمت های گردن، شانه ها، بازوها، سینه و غیره، کشش ایجاد کنید.

موسیقی گوش دهید

موسیقی باعث کاهش استرس می شود و تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که در بهبود بی اشتهایی ناشی از استرس، موسیقی بسیار تاثیر گذار می باشد.

با صدای بلند بخندید

خندیدن یکی از راه‌های درمان استرس می باشد، به مورد های طنزی که برای شما در اطراف تان اتفاق افتاده فکر کنید و یا به فیلم های کمدی مورد علاقه تان فکر کنید. افکار مثبت داشته باشید و به هر چیزی که به شما احساس مثبتی می دهد فکر کنید و چندین بار نفس عمیق بکشید.

بی اشتهایی عصبی در دختران بیشتر است یا پسران؟

بی اشتهایی ناشی از اضطراب، یکی از انواع اختلالات خوردن است، تحقیقاتی در مورد اینکه بی اشتهایی عصبی در دختران بیشتر است یا پسران، انجام گرفته است. تحقیقی از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله شهرستان گناباد در سال ۱۳۹۳ انجام شد. نتایج حاصله نشان داد که اختلال خوردن در دانش آموزان دختر شیوع بیشتری نسبت به پسران دارد.

رابطه مستقیم خوردن با استرس

حالات فیزیولوژیکی که بعد از وارد شدن فشار و استرس می توان در افراد مشاهده کرد: افزایش ضربان قلب، انقباض عروق، بازداری فعالیت معده و روده می‌باشد. این حالات بوجود امده از استرس، اختلالاتی در خوردن بوجود میاورد.

برای کنترل بی اشتهایی ناشی از استرس، چه تغذیه ای داشته باشیم؟

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش بروز استرس و افسردگی می شود. مصرف محصولات لبنی کم چرب. مصرف کربوهیدرات در صبحانه، مثل انواع نان، کیک، بیسکویت، عسل و مربا در وعده صبحانه که باعث می شود استرس کمتری را تجربه کنیم.

در  این مطلب به بررسی بی اشتهایی ناشی از استرس پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. همچنین برای دریافت مشاوره از طریق شماره‌ تماس‌های موجود در سایت، با مرکز تخصصی روانشناسی سنا مشاور ارتباط برقرار کنید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان سودمندواقع شده باشد.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور