مشاوره جنسی

افسردگی بعد از اولین رابطه

افسردگی بعد از اولین رابطه

روابط جنسی، برای بدن فواید زیادی دارد. مثل  ایجاد یک خواب، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش درد.با این وجود ممکن است این روابط، باعث ایجاد احساسات منفی در فرد شده و یک حالت از انواع افسردگی ایجاد شود. گریه کردن بعد از روابط جنسی از علایم افسردگی بعد از اولین رابطه می باشد.

تماس با سنا مشاور

علت های افسردگی بعد از روابط جنسی

همه ما بعد از انجام روابط جنسی انتظار این را داریم که انرژی زیادی را بدست آوریم و سر حال شویم. این در حالی است که بعضی اشخاص بعد از این روابط، مضطرب و بد اخلاق و افسرده می شوند. هیجانات شخص، به صورت بدی دروی ظاهر می گردند. این احساسات بعد از به ارگاسم رسیدن، در شخص ایجاد می شود و دلیل خاصی برای آن مشخص نشده است.

 اما چیزی که به نظر می آید این است که فرارسان های عصبی مغز که مسئول ایجاد احساسات خوب و خوشایند هستند به خوبی کار نمی کنند. سابقه ی تجاوز در کودکی نیز، در بروز این احساسات نقش دارد. فاکتورهای زیادی در بروز این احساسات موثر هستند. مثل مسائل هورمونی، ژنتیک، مسائل روانی و اجتماعی.

افسردگی بعد از اولین رابطه، چیزی بالاتر از شرمساری و خجالت است و نیاز به درمان های پزشکی دارد.

مشکل را با همسر خود در میان بگذارید. زیرا اگر بعد از روابط جنسی این احساسات در شما ایجاد گردد، او تصور خواهد کرد که در ایجاد روابط با او مشکل دارید و او برای شما به قدر کافی خوب نمی باشد. حتی در صورت مخفی کردن موضوع، او باز متوجه می شود و پیش خود قضاوت هایی را خواهد کرد و این کار موجب اختلاف بین شما می شود. پس حتما جریان را به همسر خود اطلاع داده تا به همراه وی نزد یک سکسولوژیست بروید. 

هر شخص از زن و مرد ممکن است دچار این افسردگی گردد .افسردگی بعد از اولین رابطه در خانم ها شیوع بیشتری دارد. به غیر از انسان ها حیوانات نیز این احساس را تجربه می کنند. مثل خروس.

گناه پنهان چیست؟

روانشناسان این احساسات را به دو دسته تقسیم می کنند.

  • اولی، صبح بعد از گناه: احساس گناهی است که بعد از انجام اولین رابطه در خارج از چهار چوب ازدواج اتفاق می افتد. شاید بتوان به این عمل خیانت گفت.
  • دومی،گناه پنهان نام دارد. اشخاصی که این احساسات را دارند، تصور می کنند روابط جنسی، موجب خفت وخواری می شود.

در چنین مواقعی، شخص حتی در زمانی هم که رابطه جنسی ندارد احساس گناه می نماید.طبق نظر روانشناسان، این افراد شخصیت گناه پنهان دارند. این اشخاص از روابط جنسی خود لذت نمی برند. در مقابل تحریک جنسی ناتوان هستند و به ارگاسم نیز نمی رسند. این موضوع یکی از دلایل اصلی مشکلات در ازدواج می باشد.

افسردگی بعد از اولین رابطه ، نه تنها موجب استرس در خود شخص، بلکه موجب ناراحتی و رنج همسر نیز می شود.

اشخاصی که شخصیت گناه پنهان را دارند، معمولا از افسردگی و بیماری های اعصاب و روان رنج می برند.  احساس گناه، می تواند بر توانایی اشخاص برای آماده شدن در روابط جنسی، تاثیر منفی بگذارد.

اگر فردی در روابط جنسی خود احساس گناه کند نمی تواند خود را در مقابل بیماری های مقاربتی محافظت نماید. البته این احساس شرمساری بیشتر در نسل های قدیمی تر دیده می شود.

از نظر روانشناسان این احساسات با رفتارهای اعتیاد آور جنسی مرتبط است. در این شرایط این احساس، یک حس غالب نیست. این احساس به این خاطر است که اگر شخص دیگری متوجه ی داستان آن ها شود موجب خجالت و ناامیدی در آن ها می شود.

این افراد فکر می کنند، به خاطر وجود این رفتارها ، مشکل خاصی در آنها وجود دارد. این تصور باعث آن می شود که به علت خجالت، این رفتارها را مرتبا تکرار نمایند. این رفتارها، همان مارپیچ خجالتی است که متجاوزان جنسی به آن گرفتار هستند.  بنابر این اشخاصی که این احساس گناه را دارند، بیشتر در معرض بیماری های مقاربتی هستند. چون از نظر احساسی، نمی توانند رفتارهای سالمی را داشته باشند.

اشخاص مبتلا به گناه پنهان، همانند قربانیان تجاوزات جنسی هستند. این افراد خودشان را مقصر می دانند و به همین خاطر است که نمی توانند نزد مشاوره رفته و حمایت احساسی را بگیرند. این اشخاص به فریب جنسی متناقض نیز، گرفتار می شوند.

این افراد برای ارضای امیال جنسی خود، مرتبا به دنبال جذب افراد مختلف هستند. اما در زمانی که شخص مقابل، ابراز علاقه نمود سرد می شوند. اگر در بین آن ها رابطه ی جنسی اتفاق بیافتد، فرد  به عنوان شکست اخلاقی، به موضوع نگاه کرده و نسبت به طرف مقابل خود احساس کینه پیدا می کند.

در صورتی که رفتاری توسط والدین نهی شود، این احتمال وجود دارد که در صورت انجام آن کار شخص دچار نوعی عذاب وجدان شود. مثل زمانی که، والدین، فرزند خود را از بازی های جنسی با دوستانش نهی می نماید ولی فرزند، بر خلاف میل آن ها در این بازی ها شرکت می کند. ممکن است این فرزند نوعی عذاب وجدان را تجربه کند.

خود ارضایی نیز یکی از مواردی است که در بین جوانان شیوع داشته و شخص با انجام آن احساس گناه می نماید. خود ارضایی در افراد مسن نیز این احساس گناه را ایجاد می نماید. زیرا توسط بزرگترها و جامعه، به عنوان یک کار زشت معرفی شده است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر نیاز به مشاوره در زمینه‌های افسردگی، اعتیاد، خانواده، جنسی، ازدواج، طلاق و … داشتید، می‌توانید با مشاوران ما در مرکز روانشناسی سنا مشاور تماس حاصل فرمایید. امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند واقع شده باشد.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

  • فواید روابط جنسی برای بدن چیست؟
  • افسردگی بعد از اولین رابطه چیست؟ 
  • گناه پنهان چیست؟
  • درمان افسردگی به چه صورت است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور