درمان افسردگیمشاوره خانوادهمشاوره روابط خانوادگیمشاوره روانشناسی

افسردگی پس از زایمان و راه های درمان آن

هر زن بارداری ممکن است دچار افسردگی دوران بارداری و یا افسردگی پس از زایمان شود و این به دلیل تغییر هورمون ها، تغییر ظاهر، نگرانی و استرس های این دوره کاملا طبیعی است اما چطور می توانیم از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کنیم؟ آیا باید به پزشک و مشاور مراجعه کنیم یا باید روش دارو درمانی را در پیش گرفت؟ بدون شک تحت نظر پزشک بودن بسیار مهم است و روش درمانی هم باید طبق نظر و تجویز پزشک و مشاور صورت بگیرد در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان آورده شده است.

تماس با سنا مشاور

بعضی از مادران زمانی که با شرایط جدیدی روبرو می شوند قدرت پذیرش و سازش خود را به دلیل تغییراتی موجود ندارند و ممکن است دچار سرخوردگی و استیصال شوند و به طور کلی احساسات منفی سراسر وجود آن‌ها را فرا بگیرد در این زمان لازم است که همسر و سایر اعضای خانواده توجه بیشتری به شرایط روحی و جسمی او داشته باشند. در این دوران شوهر باید حمایت های عاطفی خود را بیش از پیش نثار همسرش کند و تا حد توان انجام برخی کارهای منزل را به عهده بگیرد همچنین ممکن است زن برای مدتی آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی را نداشته باشد که کاملا طبیعی است. در ادامه متن به بررسی زوایای گوناگون یکی از انواع افسردگی، یعنی افسردگی پس از زایمان آشنا می شویم.

افسردگی پس از زايمان 

خطر افسردگی پس از زایمان سزارین تقریباً دو برابر زایمان طبیعی است.بنابراین توجه به نوع زایمان و مشاوره مناسب برای انتخاب روش درست با توجه به:وضعیت مادر و نوزاد و دوری از انجام سزارین‌ های انتخابی می‌ تواند نقش مؤثری در کاهش افسردگی پس از زایمان و جلوگیری از صرف هزینه‌ های فراوان در این زمینه داشته باشد.                                                     
اما چنانچه این عارضه برای مادری پیش آمد با توجه به اینکه زایمان سزارین به خودی خود، نیمی از فعالیت‌ های مادر را پس از زایمان دچار اختلال می‌ نماید همچنین اثرات داروهای بی‌ حسی و بی‌ هوشی، می‌ تواند اثرات منفی بیشتری بر روند بهبود مادران داشته باشد.پس باید هر چه زودتر برای درمان افسردگي پس از زايمان سزارين اقدام کرد.

دلایل افسردگی پس از زایمان

یکی از دلایل افسردگی پس از زایمان مشکلات روحی و روانی است. زمانی که مادر بخاطر فرزندش از خواب محروم میشود، استرس و اضطراب و کم خوابی ناشی از بیدار ماندن به بدن مادر آسیب شدیدی وارد میکند. یکی دیگر از دلایل افسردگی پس از زایمان تغییرات بدن است، زمانی که فرزند متولد میشود بدن مادر شاهد کاهش چشمگیر هورمون های زیادی میشود که باعث احساس استرس و افسردگی میشود.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی ممکن است در بعضی افراد متفاوت باشد و شدت و مدت زمان آن یکسان نباشد. در دوره ی افسردگی پس زایمان با پدیدار شدن علائم افسردگی نیاز به درمان فوری دارد. اگر علائم افسردگی دو هفته در بدن مادر باقی بماند عملکرد طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد. از جمله علائم افسردگی:

  • کناره گیری از خانواده و دوستان نزدیک
  • احساس گناه
  •  گریه های مکرر بدون دلیل
  • کمبود انرژی
  • احساس ناتوانی
  • سردرد های بی دلیل
  • ناامیدی
  • بی قراری

عوامل تاثیر گذار در افسردگی پس از زایمان

عوامل تاثیر گذار در افسردگی پس از زایمان عبارتند از: تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، سابقه ی افسردگی در گذشته، سن مادر و مشکلات خانوادگی در طول مدت بارداری. همچنین مادرانی که به دلیل ناباروری تحت درمان هستند یا دارای مشکلاتی مانند تیروئید و دیابت نوع یک و دو هستند، تاثیر گذار در افسردگی پس از زایمان است.

پيشگيری از افسردگی پس از زايمان 

بهتر است مادران پیش از بارداری و در حین آن اطلاعات کاملی از افسردگی و علائم آن داشته باشند. بدانند که با درمان آن می‌ توان از خطرات افسردگی در دوران بارداری و یا پس از زایمان در امان بمانند.آگاهی از این موضوع از استرس‌ های بیش از حد و احساس گناه بابت پریشانی احساسات جلوگیری خواهد کرد.

درمان افسردگی پس از زايمان

همنشينی با دوستان همدل و اعضای خانواده از پيشرفت افسردگی جلوگیری خواهد کرد. اما در موارد شديدتر، پزشک داروهای ضد افسردگی تجويز می‌ كند كه هم‌ زمان با مبارزه برای غلبه بر بيماری، تأثير خوبی دارد.
مصرف هرگونه دارو در طول دوران بارداری و یا شیردهی حتما باید با تجویز روانپزشک حاذق باشد، چون به جنين صدمه می‌ زند.
پس به هرگز هیچ دارویی نباید سرخود تجویز شده و یا به دلیل ادامه عوارض توسط خود مادران تمدید شود، چرا که مقدار و نوع مصرف هر دارو برای سلامت مادر و جنین مهم است.

اگر در درمان افسردگی خود با مشکل مواجه هستید بهتر است برای بهبود و رسیدن به سلامتی خود در این زمینه کافیست با مشاوران ما در مرکز مشاوره سنا مشاور تماس بگیرید 

شماره های تماس با سنا مشاور جهت مشاوره

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور