درمان افسردگی

درمان افسردگی بدون دارو

در دنیای ماشینی امروز که افراد درگیری های روزمره بسیاری دارند و زمان کمتری را به استراحت و تفریح اختصاص میدهند ممکن است کم کم علائم افسردگی را در خود ببینند این افسردگی می تواند افسردگی فصلی باشد و یا دیگر انواع مختلف افسردگی. افسردگی یک اختلالات روحی و روانی است که می تواند عوارض ناخوشایندی را با خود برای سالیان طولانی به همراه داشته باشد.عدم شناسایی اختلال افسردگی می تواند به قوی شدن و ریشه دواندن آن در جسم و روح فرد افسرده منجر شود. درمان افسردگی بدون دارو برای افسردگی های خفیف و متوسط می تواند مفید واقع شود البته برای افسردگی های شدید نیز به عنوان مکمل دارویی توصیه میشود.امروزه این روش درمان به دلیل عوارض کم و پایین بودن تداخلات دارویی رواج بیشتری پیدا کرده است.

تماس با سنا مشاور

همانطور که بیان شد درمان افسردگی بدون دارو مخصوص افسردگی هایی است که تازه شروع شده و با علائم  خروجی ضعیف بالینی و روحی روانی خود را نشان می دهند. افسردگیهای حاد و شدید را نمی توان بدون دارو درمان کرد چرا که ترشح هورمون های شادی در مغز از کار افتاده و مصرف دارو همانند یک محرک برای این بخش عمل می کند تا همه چیز به حالت طبیعی خود بازگردد.

روش های بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد که بنابر شدت افسردگی در افراد تجویز می شود از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

راه‌های درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو یعنی عدم استفاده از داروهای شیمیایی و رسیدن به سلامت کامل از طریق روان درمانی و مشاوره، تغییر سبک زندگی، بهداشت تغذیه ای و موارد بسیار دیگر.

دراین جا برخی از درمان‌های طبیعی مورد بحث قرار داده شده است که ممکن است به مبارزه با افسردگی کمک کنند، از جمله :

  •  تغییر سبک زندگی 
  •  تمرین تمرکز حواس
  • خواب بیشتر و با کیفیت
  • کاهش مصرف کافئین 

قهوه، چای، نوشابه و حتی شکلات آغشته به کافئین هستند. اگر از آن لذت می برید، مصرف مقدار معقول کافئین در صبح خوب است، اما بعد از ظهر از مصرف آن اجتناب کنید تا با خواب تداخل نداشته باشد.

  • مصرف ویتامین D 

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند در افسردگی نقش داشته باشد اگر در این زمینه دچار مشکل هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • داروهای طبیعی را امتحان کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که داروهای ضد افسردگی طبیعی وجود دارد که ممکن است برای کاهش علائم افسردگی مفید باشد. برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط، مکمل‌های غذایی مانند خار مریم، اس-آدنوزیل متیونین و هیدروکسی تریپتوفان ارزش امتحان کردن را دارند.

فراموش نکنید در مصرف این مواد نباید زیاد روی کنید در دسترس بودن آن ها دلیلی بر ایمن و مفید بودن برای همه افراد نیست. در صورت استفاده از هر نوع مکمل یا داروی گیاهی آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • به معنویت بیشتر ارزش بدهید.

انجام سپاسگزاری روزانه به خاطر هر آنچه که دارید به همراه مدیتیشن می تواند موثر باشد.

  • ترکیب ذهن آگاهی با درمان شناختی رفتاری (CBT)

یکی از محبوب ترین و مؤثرترین درمان های مورد استفاده در درمان افسردگی، درمان شناختی رفتاری است. این شکل از روان درمانی بر شناسایی الگوهای تفکر منفی و سپس جایگزینی آنها با الگوهای مثبت تر تمرکز دارد. شما می توانید با آگاهی بیشتر از تفکر منفی و تغییر آنها به سمت واقع بینانه و مثبت بودن، این استراتژی ها را به تنهایی امتحان کنید.همچنین مطالعات نشان می دهد که انواع مختلف تمرین های مراقبه ذهن آگاهی نیز می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

  • حمایت های اجتماعی، خانوادگی و دوستانه
  • اجتناب از مصرف الکل

مصرف الکل نه تنها به بهبود افسردگی کمک نمی کند بلکه باعث بهم خوردن زمان خواب فرد و مسائل بسیار دیگری می شود که به تشدید افسردگی کمک می کند.

  • مراقب تغذیه خود باشید.

آنچه می خورید می تواند تأثیر مستقیمی بر نحوه تفکر و احساس شما داشته باشد به همین خاطر سعی کنید از یک رژیم غذایی درست و اصولی و سرشار از مواد مغذی استفاده کنید و موارد مضر را از عادات غذایی خود حذف کنید. مواد غذایی از جمله: ماهی، آجیل، مصرف پروبیوتیک و… می توانند به تسریع بهبود شما کمک کنند.

روغن ماهی و همچنین زعفران از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آنها برای از بین بردن علائم افسردگی بسیار توصیه می شود، زعفران سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهد و فرد بعد از مصرف این ماده غذایی احساس شادی و نشاط می کند.

کمبود اسید چرب در دوران مشخصی مانند بارداری، اختلالات افسردگی را در پی دارد.کمبود این مکمل غذایی که شامل امگا 3 می باشد را با مصرف ماهی هایی مانند قزل آلا جبران نمایید.

درمان افسردگی بدون دارو

  • کنترل افکار خود را در دست بگیرید.

سعی کنید افکار خود را به سمت مثبت گرایی سوق دهید و جنبه مثبت و قسمت پر لیوان زندگی خود را ببینید و به آن ها فکر کنید و از فکر کردن به موضوعات مایوس کنند دوری کنید اما اگر قادر به کنترل افکار خود نیستید برای این کار از یک مشاور کمک بگیرید.

  • مدیریت استرس

یکی از روشهای موثر در درمان افسردگی بدون دارو شناسایی استرس است، شناخت نشانه ها و علت استرس نه تنها به درمان استرس بلکه به کنترل و درمان افسردگی نیز کمک می کند.تحقیقات نشان داده است که میزان کورتیزول موجود در مغز فرد مبتلا به افسردگی بیشتر از سایرین است.

  • موسیقی گوش کنید.

شکی نیست که موسیقی می تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد، بنابراین انتخاب موسیقی مناسب در زمانی که احساس ناراحتی می کنید ممکن است راهی موثر برای بهبود خلق و خوی شما باشد و یکی از روشهای درمان افسردگی بدون دارو باشد.

  • چیزهای جدید را تجربه کنید.

افسردگی اغلب علاقه و انگیزه شما را برای کشف چیزهای جدید از بین می برد. فهرستی از چیزهایی که به آن ها علاقمند هستید و یا در گذشته دوست داشتید تهیه کنید و سپس آنها را یکی یکی انجام دهید.

  • یک برنامه روزانه داشته باشید.

علائم افسردگی همچنین می‌تواند پایبندی به یک برنامه را دشوار کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه روتین می‌تواند برای سلامت روان بسیار مهم باشد. حفظ یک برنامه روتین همچنین می‌تواند به شما کمک کند در هنگام معامله، احساس عادی بودن و ثبات را حفظ کنید.

  • بیشتر ورزش کنید.

ورزش باعث ایجاد شور و انرژی در فرد می شود و یکی از بهترین روش ها برای درمان و کنترل افسردگی است.پیاده روی، ورزش های مانند ایروبیک می تواند بسیار مفید باشد همچنین تمرین یوگا استرس و علائم افسردگی را در فرد کاهش می دهد و به او کمک می کند تا آرامش را به وجود خود برگرداند و خواب راحت تری داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کنید.

درمان افسردگی بدون دارو

تغییر دکوراسیون منزل، استفاده از گل ها وگیاهان در محیط خانه و محل کار و حضور داشتن در طبیعت و حتی سفرهای کوتاه در صورت امکان در روند بهبود فرد افسرده بسیار موثر است.

اگر درباره درمان افسردگی بدون دارو نیاز به اطلاعات جامع تری دارید، می توانید با مشاوران ما در دپارتمان مشاوره “ سنا مشاور” تماس بگیرید تا در کمترین زمان و بدون طی کردن مسیری طولانی شما را راهنمایی کرده و پاسخگوی سوالات شما باشند.

  • درمان افسردگی بدون دارو برای درمان چه نوع افسردگی هایی بهتر است؟
  • درمان افسردگی بدون دارو یعنی چه؟
  • مصرف چه مواد غذایی به درمان افسردگی کمک می کند؟
  •  روش های درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور