مشاوره اعتیاد

ترک الکل در منزل

اعتیاد به مصرف الکل و یا الکلسیم، یکی از رایج ترین مصارف در بین مواد اعتیاد آور و آسیب زا است. اغلب افرادی که الکل می نوشند، این ماده خطرناک را به منظور کاهش تنش، اضطراب و یا اضطراب مصرف می کنند. روش ترک الکل در منزل در کنار سایر روش های ترک، به شما کمک می کند تا اعتیادتان به الکل را در خانه و با کمترین دردسر از بین ببرید.

تماس با سنا مشاور

روش ترک الکل در منزل

نقطه آغاز وابستگی به ماده اعتیادآور الکل، از زمان بروز تاثیرات آن در خلق و خوی فرد آغاز می شود. زمانی که فرد پس از استفاده از الکل احساس آرامش می کند و از فشار و تنش خلاصی می یابد، به مصرف این ماده آرامش بخش اعتیاد پیدا می کند. این افراد خود نیز میدانند که این تاثیرات کوتاه مدت است و مصرف الکل هیچ یک از مشکلات را حل نخواهد کرد.

آیا همه مصرف کننده ها، معتادند؟

اساسا مشروبات الکلی، با میزان متفاوتی از الکل ارائه می شوند. آبجو 5%، شراب 10-15% و ویسکی یا عرق از 40% الکل برخوردارند. میزان مصرف مواد الکلی در کنار میزان الکل موجود در آنان، می توانند سطح مختلفی از اعتیاد را ایجاد کنند. در یک نگاه کلی، افراد معتاد به مشروبات الکلی، به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. افرادی که مصرف الکل را به تازگی آغاز نموده اند و در مراحل ابتدایی اعتیاد هستند.
  2. آنانی که در میانه راه هستند و مراحل اولیه را پشت سر گذاشته اند.
  3. افرادی که در وضعیت مزمن و خطرناک مصرف هستند.

درمان معتادان در مرحله اول و دوم، سخت و پیچیده نیست. حتی می تواند با چند تکنیک و روش ترک الکل در خانه نیز حل و فصل شود. درمان گروه سوم، با توجه به وخامت اعتیاد و مصرف مدوام آنان، کاری سخت و زمان بر است. البته این به این معنا نیست که ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در آنان غیر ممکن است! کافیست زمان را مغتنم شمرده و هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کنید.

مراحل اعتیاد به الکل، چگونه است؟

همانطور که گفته شد، مصرف الکل با توجه به خاصیت اعتیاد آوری آن، می تواند آثار مخرب متعددی بر جسم، روح و روان مصرف کننده و حتی خانواده او نیز بگذارد.

الکلسیم، اساسا در سه مرحله و با تاثیر گذاشتن به سه جنبه مهم زیر رخ می دهد:

  • مرحله اول: در مرحله اول، فرد پس از چندین بار مصرف، تمایل غیر منطقی و غیر ارادی نسبت به مصرف الکل پیدا می کند. در این مرحله فرد جنبه جسمانی خود را با مصرف الکل درگیر کرده است، طوری که در اثر عدم مصرف، احساساتی نظیر خماری، سردرد و بدن درد را تجربه می کند.
  • مرحله دوم: در این مرحله فرد دیگر هیچ اراده ای در کنترل میزان مصرف و دفعات مصرف ندارد. وسوسه های فکری، مقاومت او را در جلوگیری از مصرف الکل از بین می برد.

او راه رهایی از تنش های روحی را تنها در مصرف الکل می داند، اما به محض استفاده از آن، دچار حس حقارت، عذاب وجدان و سایر اختلالات روحی می شود. پیداست که در مراحل پیشرفته تر اعتیاد به الکل، فرد به روحیات و روان خود آسیب زده است.

احساساتی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم تمرکز و پریشانی، همزمان با قطع مصرف سراغ بیمار می آیند و عرصه زندگی را برای او، بیش از پیش تنگ می کنند.

  • مرحله سوم: در این مرحله، فرد به میزان پیشرفته ای از اعتیاد رسیده است. او به مصرف الکل عادت کرده و دیگر احساساتی پیشین را ندارد.

معتاد از حس عذاب وجدان رها شده و تصمیمی برای ترک مشروبات الکی ندارد. از سوی دیگر به واسطه زوال مغز و در پی آن آثاری همچون توهم و فراموشی، دست به ارتکاب جرم در سطح خانوادگی و اجتماعی می زند. فحشا، قتل و ایجاد جراحت در خود و یا اعضای خانواده، از جمله آسیب های زیانباری است که معتادان در مرحله سوم اعتیاد ایجاد می کنند.

بهترین روش ترک الکل در خانه چیست و آیا این روش بر روی من جوابگو است؟

همانطور که گفته شد، ترک الکل پروسه ای زمان بر و در صورت وخیم بودن میزان آن، سخت و پیچیده است. چند تکنیک موثر برای ترک مصرف الکل وجود دارد. روش ترک الکل در منزل ، ترک الکل با اصلاح رفتار، ترک با دارو و یا مشاوره درمانی، از اقسام روش های ترک اعتیاد به الکل هستند. هرکدام از این روش ها با توجه به شرایط جسمی و روانی بیمار، می تواند موثر واقع شود. در ترک های طبیعی و خانگی، می بایست چند نکته مهم به عنوان اصل رعایت شود.

در قدم اول:

می بایست الکل های موجود در خانه را دور بریزید. تا هیچ انگیزه ای برای مصرف مجدد نداشته باشید.

در قدم بعد راهکار های زیر را به کار ببندید:

  • ورزش کنید: ورزش های تنفسی و تمرکزی، مانند یوگا می بایست مورد توجه واقع شود. این ورزش با هماهنگی روح، ذهن و بدن، موجب بازیابی فرد می شود. عموم فعالیت های بدنی با آزادسازی هورمون اندورفین، اضطراب و افسردگی ناشی از ترک را کم می کند.
  • از مواد طبیعی و گیاهی کمک بگیرید: در زمان ترک الکل، به وضوح می توان تاثیر مثبت مواد طبیعی همچون جنسینگ، گل راعی، گل ساعتی، ریشه شیرین بیان، انگور، سیب و خرما را حس کرد.
  • دلیل ترک را با خود یادآوری کنید: همیشه دلیلی برای ترک وجود دارد. بهتر است دلایل خود را واضح و شفاف کنید و در طول مدت ترک، به آن ها فکر کنید.
  • از قرارگیری در موقعیت های مصرف، اجتناب کنید: پس از گذشتن زمان کوتاهی از ترک، شما می بایست به زندگی عادی بازگردید.

در این حالت ممکن است با افرادی که قبلا با یکدیگر مصرف می کردید در تماس قرار بگیرید. خود را برای این موقعیت آماده کنید و پیش از آن، مهارت های لازم را یاد بگیرید. اما در یک نگاه کلی، می توان گفت: بهره گیری از روش های علمی و تخصصی ترک، مانند مشورت با یک مشاور و یا سم زدایی در کلینیک های درمانی، بسیار موثر و مفید تر خواهد بود.

بهتر است زمانی که در مراحل پیشرفته مصرف الکل هستید، از ترک خودسرانه و انواع روش ترک الکل در منزل اجتناب کنید. چرا که در این حالت در خطر تشنج، کما و حتی مرگ قرار دارید.

اعتیاد به الکل چه نشانه هایی دارد؟

فرد معتاد به الکل، درست مانند معتادان به سایر مواد مخدر، از خود نشانه ها و علائمی بروز می دهد. این نشانه ها به شما کمک می کند تا فرد معتاد به الکل را در اطراف خود بشناسید.

  • افراد معتاد به الکل، شدیدا احساس افسردگی و تنبلی می کنند.
  • آن ها از ارتباط و تماس با اطرافیان، اجتناب می کنند.
  • هنگام صحبت کردن دچار اختلال می شوند و موقع راه رفتن، تلو تلو می خورند.
  • اینگونه افراد در طول مصرف الکل با کاهش وزن روبرو می شوند.
  • روابط عاطفی و احساسی آنان جلوه منفی و نادرست می گیرد.
  • بی ربط صحبت می کنند، در تصمیم گیری ها منطقی نیستند و در رفتارهای خود و انجام حرکات ظریف، اعتدال ندارند.
  • در صورت عدم مصرف الکل، دچار حالت تهوع، لرز و استفراغ می شوند.
  • افراد معتاد به الکل، دچار ضعف در حافظه می شوند. طوری که خاطرات پس از مصرف را به یاد نمی آورند.

در ترک الکل، چه عواملی تعیین کننده اند؟

اگر به ترک اعتیاد به الکل مصمم شده اید، بهتر است عوامل تاثیرگذار را نیز بشناسید.

مهم ترین عامل در پروسه ترک اعتیاد، پذیرش فرد بیمار است. شما باید بپذیرید که معتادید و لازم است به منظور سلامتی خود و اطرافیانتان، اعتیاد خود را کنار بگذارید.

  1. سابقه مصرف و وابستگی به الکل بسیار مهم است. هرچقدر این مدت کوتاهتر باشد، پروسه ترک کوتاهتر و آسانتر خواهد شد. همواره به یاد داشته باشید که ترک الکل در هر زمانی، غیر ممکن نیست و همیشه راهی برای بازگشت وجود دارد.
  2. حمایت خانواده از فرد معتاد، همیشه موثر و تعیین کننده بوده است. سطح حمایت خانواده و اطرافیان از فرد معتاد، به طور موثری پروسه ترک را تحت تاثیر قرار می دهد.
  3. تعهد فرد بیمار و انگیزه او مسیر ترک را هموار و آسان می کند. کافیست میزان تعهد و انگیزه او برای ترک، به حد کافی رسیده باشد.

نتیجه گیری؛

الکل، از جمله مواد اعتیاد پر مصرف در سطح جهان است. اما زمانی که فرد در کنترل مصرف خود ناتوان می شود و جسم او به مصرف الکل وابستگی می یابد، اعتیاد او به الکل شکل گرفته است. ضروری است که پیش از پیشرفت این بیماری و بروز عوارض جبران ناپذیر آن، تصمیم جدی برای ترک گرفته شود. روش ترک الکل در منزل در کنار سایر روش ها، می تواند شما را در مواجهه با اعتیاد یاری کند.

اگر برای ترک الکل در منزل نیاز به مشاوره دارید تا بتوانید هوشمندانه موانع این مسیر را از پیش رو بردارید، با مشاوران ما در مرکز سنا مشاور تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی و حضوری با سنا مشاور تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس با مشاور
× ارتباط با مشاور